۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ آبان
دانشگاه جهرم
صفحه اصلی
شرح وظايف حراست 1395/08/26
شرح وظايف حراست

تعريف حراست

حراست در لغت به معناي پاسداري و مراقبت كردن مي باشد . از لحاظ عرف اداري حراست به نهادي گفته مي شود كه در قلب تشكيلات يك سازمان وجود داشته و وظيفه خطير مراقبت از سلامت اجزاي ريز و درشت آن تشكيلات را در برابر انواع و اقسام انحراف هاي موجود به عهده دارد

اداره حراست به منظور حفظ اصول و تعميق ارزش هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي و ايجادنظم و انسجام در اداره تشكيلات سازماني دانشگاه فعاليت ميكند تا ضمن ارائه پيشنهادات و راهكارهاي مناسب هر گونه انحراف و تخلف را در امور اجرائي كشف نمايد و گزارشها و رهنمودهاي لازم را در اين زمينه به مراجع ذيصلاح ارسال دارد.

حراست به عنوان مشاور مديريت

حراست به عنوان چشم مدير در سازمان و با توجه به اشراف اطلاعاتي كه به مجموعه دارد مي تواند مشاور خوبي براي مديريت محسوب شود. كه حراست دانشگاه جهرم تاكنون اين وظيفه را به نحو احسن انجام داده است.

شرح وظايف حراست

اداره حراست دانشگاه در راستاي حفاظت و حراست از ارزشهاي والاي نظام ، حفظ نظم و انسجام در مجموعه دانشگاه و جلوگيري از انحراف و تخلف در امور اجرايي و در ديگر زمينه ها ، ايجاد شده است

در واقع عملكرد كنترلي اداره حراست را ميتوان در چهارچوب وظايف ذيل خلاصه نمود

1- كشف و گزارش تخلفات احتمالي ( بطور اعم در حيطه دانشگاه)

 2-  كشف و مقابله با توطئه هاي دشمنان خارجي و داخلي انقلاب اسلامي در راستاي لكه دار نمودن امنيت اجتماعي محيط دانشگاه

3- كشف و برخورد با جرايم و تخلفات سياسي ، امنيتي و اداري مجموعه شاغلين در دانشگاه و اعلام به مسئولين ذيربط .

4-  نظارت بر روند دريافت و اقدام در مورد اسناد طبقه بندي شده و توزيع و نگهداري آنها به صورت متمركز

5- ساماندهي و نظارت بر حفاظت فيزيكي دانشگاه و تهيه طرحهاي حفاظت فيزيكي

 6- آموزش و توجيه مسئولين واحد ها و پرسنل زير مجموعه در زمينه هاي حراست ، حفاظت اسناد ، افراد ، تأسيسات و نظارت بر اجراي طرحها

 7- صدور مجوز مخصوص تردد وسائط نقليه به محوطه دانشگاه

8- همكاري در تهيه طرحهاي حفاظتي ، امنيتي و نظارت مستمر بر اجراي طرحهاي مذكور

9- پيگيري وظايف ارجاع شده از سوي مسئولين ذيربط

10- پيگيري و اجراء بخشنامه ها و دستورالعملها

11- اطلاع رساني به موقع از وضعيت سيستم به مراجع ذي صلاح.

12- احقاق حقوق ارباب رجوع(يك ياز دلايل تأسيس ارگانها ، ادارات و سازمانها ارائه خدمات به مردم مي باشدو از طرف ديگر توجه و دقت در رضايتمندي ارباب رجوع.

13- ارائه مشاوره امنيتي به بالاترين مقام اجرائي دستگاه

دستگاه حراست براساس ماده واحده قانون مصوب 12/2/68 مجمع تشخيص مصلحت نظام با اهداف و تشكيلات سازماني خاص به عنوان يك مجموعه اجرائي و نظارتي از مصاديق بارز و حيطه شمول اصول و قواعد مذكور بوده و به لحاظ ويژگيها، وظايف و جايگاه سازماني بعنوان يكي از زير مجموعه هاي تشكيلاتي، مستقيماً يا به صورت غير مستقيم و نامحسوس وظايف خطيري در ارتباط با سالم سازي محيط كار و كنترل كيفي و كمي كاركنان ، بررسي و احراز تخلفات اداري مالي ، حفاظت از تاسيسات و اماكن ، اسناد و مدارك را عهده دار مي باشد.بنابراين سياست و روش حراستي اجمالاً مبتني و به لحاظ موارد ذيل خواهد بود:

1- اهتمام و پاسداري از دستاوردهاي انقلاب ، تبليغ تفكرات بسيجي ، بذل مساعي و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام مقدس اسلامي به عنوان اساسي ترين وظيفه دستگاه حراست.

2-  ممانعت و اعتراض از اعمال و تعصبات خشك و بي مورد و روشهاي تنگ نظرانه و متحجرانه و هرگونه انحصار طلبي در انجام وظايف سازماني واحد.

3-  مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم تامين امنيت براي عموم مسئولين ، مديران و كاركنان و ارباب رجوع) به منظور انعكاس نقطه نظرات و تخلفات و درخواستهاي مشروع آنان و تلاش در رسيدگي و اقدامات لازم مطابق ضوابط براي اجابت درخواستهاي منطقي و قانوني مشاراليه.

4- شناسائي نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهيد و ارايه راه كارها و خط مشي هاي مناسب در جهت رفع نارسائي ها و مشكلات موجود به مدير دستگاه

5-  رعايت كامل و دقيق شرح وظايف و دستورالعملهاي اجرائي و بهره برداري كامل از تجارب مكتسب.

6-  همكاري تنگاتنگ و صميمانه با مقامات و ديگران در تحقق اهداف سازماني و اهتمام و تلاش در القاء و تبين جايگاه حراست به عنوان مشاورين امين و نستوه به مديران و بذل مساعي مشترك در تحقق اين ايده كه : مديران و مسئولين حراست براي همديگر مي باشند نه در مقابل و رو در روي هم.

7- شناساندن دستگاه حراست و بذل توجه وافر در اينكه اقدامات حراست در تمام موارد مستدل و مستند و متكي به اسناد و مدارك قابل استناد مي باشند و از توجه و اقدام به گزارشات غير مستند و غير موجه جداً پرهيز و اجتناب خواهد شد.

8-  توجه و اهتمام مستمر و كامل در جهت سالم سازي محيط كاري و اداري سازمان و جلوگيري از بروز جو تشنج و تهديد و ارعاب وحشت براي جلوگيري از تقليل بازده و اعتماد كاري كاركنان ، اعتماد كامل متقابل و حسن ظن به يكديگر.

9-  اهتمام و به كارگيري امر به معروف و نهي از منكر در مسائل مبتلا ..... و در همه امور.

10- كمك به فرايند توسعه دانشگاه در زمينه هاي مختلف علمي، اجتماعي، فرهنگي و ديني.

نقش حراست در پيشگيري از وقوع تخلف ها

1-    نقش هشدار دهنده يا پيشگيري كننده.

2-    نقش اصلاح كننده يا درمان كننده.

3-    نقش جدا كننده از سيستم.

منشور اخلاقي و سازماني حراست :

        1) عمل به احكام و موازين دين مبين اسلام .

         2) رعايت قوانين و مقررات و ترويج فرهنگ مسئوليت پذيري ، قانون گرائي و تعميم آن در سازمان

         3) تلاش در تامين امنيت شغلي مديران و كاركنان

         4) رعايت اصل احترام و تكريم ارباب رجوع

         5) رعايت حريم خصوصي افراد و تلاش در جهت حفظ آبرو و اسرار كاركنان، دانشجويان و اساتيد.

         6) تلاش در جهت استقرار شايسته سالاري با تكيه بر شناسائي و معرفي كاركنان متعهد و متخصص

         7) تعامل و همكاري با مديران جهت تحقق اهداف سازماني

         8) تلاش مجدانه در شناسائي و پيشگيري از آسيب هاي سازمان

         9) شناسائي متخلفان و قانون گريزان و برخورد متناسب و قانوني با آنان

         10) بهره مندي از نگرشي كلان و برنامه ريزي متناسب با فن آوري هاي روز

         11) توجه لازم به سه اصل : دقت ، صحت و سرعت در بررسي گزارشهاي رسيده و اطلاع رساني به موقع .

         12) اهتمام به تحقق بخشيدن سه شعار اساسي : حراست اثرگذار، تصميم ساز و پاسخگو.

 

 

تعداد بازدید: 1372
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
تمامي حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به دانشگاه جهرم مي باشد و هرگونه كپي برداري غيرمجاز است.
Powered by DorsaPortal